Monday, December 15, 2008

sate padang


ni dari wikipedia..

Dari Wikipedia bahasa Indonesia, ensiklopedia bebas
(Dialihkan dari Sate Padang)
Langsung ke: navigasi, cari
Sate Padang adalah sebutan untuk tiga jenis varian sate di Sumatra Barat, yaitu sate Padang, Sate Padang Panjang dan sate Pariaman.

Sate Padang memakai bahan daging sapi dan lidah sapi dengan bumbu kuah kacang kental (mirip bubur) ditambah cabai yang banyak sehingga rasanya pedas.

Sate Padang Panjang dibedakan dengan kuah sate nya yang berwarna kuning sedangkan sate Pariaman kuahnya berwarna merah. Rasa kedua jenis sate ini juga berbeda. Sedangkan sate Padang mempunyai bermacam rasa perpaduan kedua jenis varian sate diatas.

Sate Mak Syukur [1] di kota Padang Panjang sangat terkenal di Minangkabau sedangkan sate Ajo Laweh merupakan sate Pariaman yang terkenal.


[sunting] Proses pembuatan
Daging segar dimasukkan dalan drum besar berisi air dan direbus dua kali agar lunak menggunakan drum dan air yang berbeda. ;a;i daging diris-iris dan dilumuri dengan bumbu dan rempah-rempah. Sementara air rebusan digunakan sebagai kuah kaldu, bahan membuat kuah sate. Lalu kuah kaldu ini dicampur dengan 19 macam bumbu rempah-rempah yang telah dihaluskan (bawang merah, bawang putih, kunyit, jahe, dan serai) dicampur dengan berbagai macam cabai (erk, same lak cm org perak pggl cili erk). Seluruh bumbu kemudian dijadikan satu doh selame 15 menit.

Sate sendiri hanya dibakar saat dipesan, menggunakan arang dari tempurung kelapa.


baru makan ahad aritu..
kureng sedap la berbanding sate padang kt kedai takan juo tu...hhihihi

p/s: hujan ni.. sodap dpt makn sate padang panas2, pedas2 ni..huhuh
diet la rina oi..

15 comments:

Anonymous said...

samuri taman melati jom... hahaha

rina is pink is sugitani said...

xsodap la..makan sate minang lg lazat..
sate celcom la..bleh kite pow zaidi..nnt awak keje kt medan mara, kite gi lepak sate pulau tu

Anonymous said...

sate pulau mano lak ni??? kat medan mara pun ado sate samuri gak kat tingkat 2... hehehe
eh kat bawah pun ada gak...

rina is pink is sugitani said...

sate pulau, sate celcom same je.. sedap je.. xcayo. tyo tepung

Khaisya said...

mak aihh..nmpk mcm sedap..fuh!

rina is pink is sugitani said...

best weh..podeh..ko makan podeh x kerul?

Khaisya said...

kalo podeh sgt den tak tahan wei..podeh yg sedang2 je..kalo terlampau podeh mau kuar air mata & segala air dr badan aku ni,..hahahaa

rina is pink is sugitani said...

pastu tinge pun brasapkan...hahahahaha
aku ngn ein penah makan nandos, pastu amek yg extra hot peri2..
mule2 tu xde pape..
pastu effect die smpai kt tinge weh..
pergh..

aku klu kt umah, aku xmakan cili padi lgsg, sambal mak aku da cukup pedas..
tp klu kt luar, mesti kene mkn ngn cili padi..xbleh blah,especially time aku kt jb tu..

Khaisya said...

org semenanjung mmg sk mkn pedas2 kan..dlm family aku pun mcm tu gak..mkn yg pedas2...tp kan family abg ipar aku, mkn tak pedas lansung..isk..isk...x selera aku..
aku ni pun sejak akhir2 ni je sk mkn pedas..sbb baru kaw kalo mkn..kalo x pedas, mcm makan mkanan baby baru lahir la pulak...ah sudah..mcm nk taip entry lak aku nye explain nih...hahahahah

rina is pink is sugitani said...

ahaahah
ko nape kerul.
aktif tul ko skang.
da ikut aku la tu.
tulis komen pun nk panjang2..hahaha
famili aku, xboleh la klu xpedas..
tp api indon tu die makan pedas sgt..
bengong..hahahaah

Khaisya said...

api indon mkn pedas erk..(kami ni serasi dgn kamu..hiksss)
mane de aktif..ni pun kontrol2 takut bos tau xtvt pengularan aku yg berjalan dgn giatnye..hehehe..
tapi kan rina, kalo pedas sgt..xleh gak..nanti lidah jd xlembut kalo ngaji...hahahaha...

rina is pink is sugitani said...

eh typo lak..api indon xmkn pedas sgt..bengong die tu..kikikik

Khaisya said...

mak aih...jarang aku dgr org sna x mkn pedas...sungguh bengong la api indon tu...hahahahah..

Kapten Luffy said...

ko diet ker? patutler

rina is pink is sugitani said...

kerul - adik aku tu gilo..udang xmkn...

zali - kuruskan aku skang..tu yg aku mls nk gitau tu..hihi