Wednesday, January 14, 2009

familiku

aku rase kebanyakan korang da tau, aku ni lahir dari keluarge yg bepecah belah..
mak aku ngn bapak aku sedari kami kecil, asik perang je..
cm cite industan..
jap lari sini, jap lari sane..
yg selalu wat camtu bapak aku ler..
bapak aku keje sendiri, so byk mase die xde kt umah..
tp bile die balik, gado2 ngn ibu, die bawak la kitorg larik..
tu yg de skali aku tinggal kt umah makcik aku, kazen bapak aku kt jb dekat sebulan...
nasib time cuti skolah...
bapak aku ni panas baran, mak aku lak, kawen mude..
time bujang xpenah enjoy sane sini..
smpai skang xcukup enjoy lg..
aku admit, keluarge aku memang kurang ilmu agame ni..
bukan kurang je, teruk la..
tapi mak aku semayang taw, tp peel teruk gak..
bapak aku lak, panas baran gile babengnye..
bukan nk bukak pekung familiku, tapi nilah realitinye..
klu bapak aku ngamuk, xsah klu xde barang rumah yg hancur, pecah, rosak...
kitorg da bese tgk drama ni kt umah, so kitorg xde la eran pun klu tgk drama melayu..
pasal da tgk yg real..ahahaah
tapi even bapak aku ngamuk ala2 badang pun, kitorg adik bradik xpenah die sakiti..
mak aku je la yg teruk..
dan aku xpenah baik ngn mak time kecik2..
aku mesti sebelah bapak aku...
kemuncaknye cite mak aku ngn ayah aku, bile akhir bulan 8 kot, time sukan komanwel, kami dibawe larik bapak aku ke sepang..
dekat setahun lebih, kitorg duk situ..
cam2 kes kt situ..
yg pastinye smpai skang adik bradik aku yg laki isap rokok.
tau x api dajah bape time tu?
dajah 3 ke 4 xsilap..
ajip dalam darjah 6..
terukkan famili aku?
tahun 2000, kitorg balik kl balik..
dan time tu aku baru bebaik ngn mak aku, pasal aku gado ngn bapak aku ler..
die kawen len..
disitu baru la aku taw cerite keluarge ku..

bapak aku, seorg warga indonesia, yg tak mempunyai pendidikan, setakat darjah 3 kt sane la, merantau ke malaysia sejak umur 17 cmtu..
bapakku seorg degil yg amat, yg asik dimarahi bapenye, dibantai, dan sebab itu bapak aku merayap, merayau dan sehingge merantau ke malaysia dgn jaye..
mak aku, setakat form 3 je skolah, berkawen kerna nk duk umah sesorg pasal xnk duk ngn mak die cuz mak aku dijage nenek beliaw besame2 makcik dan pakciknye...
so bile da besa, mak aku xboleh blah nk duk kt umah mak die yg penuh ngn adik bradik die yg seramai 8 org tu..
tu la menyebabkan die nk kawen..
klu die kawen, paksu die akan bg tapak rumah nek moyang kt ibu..
bile die bejumpe ngn bapakku, memasing jatuh cinte dan terpikat, lalu memutuskan untuk berkawen..
dan selepas berkawen barulah die rase bahangnye bile perniagaan bapak aku turun dan naik..
time tu bapak aku beniage kt pasar pudu..
melayu petame dapat tapak taw beniage kt situ yg mane telah dimonopoli oleh kaum cine.
adat berniage, turun naikkan..
bile senang bapak aku rajin la bwk mak aku jalan sane sini, masuk koke, disko dangdut tu..
bile da bese cmtu, tekezut la mak aku dgn budaye org mude..
ye la, dulu mane nk rase sume tu kan?
tu smpai skang mak aku xbrubah lagi taw..

nk tego, xbleh...
nanti de akan mengungkit cam2, pastu mule la halau kitorg cuz rumah yg skang kitorg duk umah die..
tapi klu bukan bapak aku yg besakan rumah tu sape lagi?
dan rumah tu ntuk sape klu bukan kitorg?
susah sgt bile nk tegur mak aku.
even bapak aku xbleh nk tegur mak aku yg berleluase seperti singe mude yg mengawan..
garang gile...

aku tau, makpak aku bersalah..
masing2 bersalah...

10 comments:

Khaisya said...

hm..ciannye ko rina..tp kan ko pandai berlakon..muka ko hepi je aku tgok..lansung x gmbarkan ape yg bersarang kt dlm hati ko..tu yg aku respek ko bab ni..ape pun tabahkan hati k..aku kan ada tika ko memerlukan..huhuhu..sedih lak aku...

rina is pink is sugitani said...

belakon pun sampai mane weh?
kekadang aku xlarat ar nk jadi org tgh ni..
adik bradik aku sume suh aku je yg ckpkan...thanks kerul..teharu aku..rase nk nangih bace komen ko

Khaisya said...

ko jgn la nangis rina..aku ni kalo bab family ni mmg aku cepat terasa..huhuh.susahkan jd org tgh..mcm aku la..huhuhu...aku tau ko kuat rina..

Anonymous said...

ala... aku pun merokok waktu darjah 3 jugak

rina is pink is sugitani said...

kerul - ko jgn la...teharu aku..sedih je...

jeno - awak da berenti, adik sy smpai skang taw xberenti...umo baru 19..gile tul

TashadeNatasha said...

sabar la dear.
ade hikmah semua ni.
masing-masing ade mslh family.
aku pun sama.tp cite aku lain dr sgt dgn cite ko.

Unknown said...

jadikan iktibar atas ape yg terjadi
u go gurl

rina is pink is sugitani said...

sha - tu la..masing2 de stori masing2kan...menariknye hidup itu

jm - i'm still alive today..ahahaha

MaszLaVista said...

aku sedih bace kisah ko..lebih kurang cam kisah idopku..yg mampu aku lakukan, pura2 hepy..cam org giler buat org gelak padahal dlm ati...real life..nobody know!

rina is pink is sugitani said...

juz same with u..tp sejarah itu mengajar kitekan denoso ntuk jadi yg lagi terbaik...
love u..ahahaha